Nordfjorden

Deň 6: ľadovec Briksdal (Alesund – Forde, 247 km)

Skoro ráno vyrážame z krásneho škandinávskeho hotela v Alesunde. Dnes máme na programe trošku dlhšiu jazdu autom a ľadovec Briksdal. Každý deň sme najneskôr o 9:30 na cestách a do cieľového hotela vždy prichádzame po 19:00. Po pár kilometroch sa musíme nalodiť na trajekt, ale tento krát to už berieme ako samozrejmosť.

Romantická Škandinávia

Po vylodení nás čaká zamračené počasie, ale krásna vidiecka krajina a ďalší fjord (už som ich aj prestala počítať). Znovu prechádzame úzkou panoramatickou cestou popri ňom a ešte stále sa zastavíme asi každých 5 minút, lebo sa na to množstvo vody ešte stále neviem vynadívať. Jednoducho kde sa pozrieš naokolo vidíš fjord a krásnu škandinávsku prírodu.

Na obed sa znovu zastavíme na odpočívadle s lavičkami a stolmi pri fjorde. Konečne vykuklo slniečko a voda odráža asi všetky možné odtiene tyrkysovej! Za takú farbu by sa nemuselo hanbiť ani Karibské more!

Po obede náš čaká ešte asi hodinka cesty, na ktorej nás sprevádzajú kravičky a ovce, takže treba spomaliť z bežnej 50-tky. Zaparkujeme na obrovskom parkovisku pri vstupe do Národného parku Jostedalsbreen a čítame, že výstup k ľadovcu Briksdal trvá približne 45 minút. Mojej polovičke sa teda pri pohľade do kopca veľmi nechce, ale je pekne a asi 20 stupňov, tak ho nakoniec presvedčím a začíname výstup.

Dali by ste sa pri takomto výhľade prehovoriť na hodinový výstup do kopca?

Ľadovec Briksdal

Krásny výhľad si ale treba zaslúžiť. Tu je výstup celkom pohodlný – môžete prejsť asfaltovou cestou Kleivavegen postavenou v rokoch 1927-1928. Za povšimnutie stoja stanoviská s označením rokov a miest, po ktoré siahala masa ľadu v minulosti. Podľa týchto značiek vidíme, že sa topí naozaj veľmi rýchlo. Tento ľadovec je však trošku výnimočným fenoménom, pretože aj napriek tomu, že masa je najmenšia od 13. storočia, sú obdobia kedy je väčšia a kedy sa zmenšuje (závisí to od množstva zrážok a navyše má tento ľadovec to „šťastie“, že sa nachádza na sušine).

Okolo sa nevieme vynadívať na vodu stekajúcu zo skál, zurčiacu rieku a bujnú zeleň. Približne za polovicou výstupu nás prekvapí ohromný vodopád – Kleivafossen, ktorý patrí medzi najkrajšie a najfotografovanejšie vodopády v Nórsku. Má výšku približne 35 metrov a prietok neuveriteľných 10 000 litrov vody za sekundu! V tomto momente nám veru parádne padne aj príjemné letné osvieženie! Cez lavičku ponad vodopád sa preto až tak neponáhľame! Kvapky obrovského množstva vody si vychutnávame naplno.

Po ďalších asi 15 minútach chôdze sa pred nami objaví nevídané divadlo – ľadovec Briksdal prevísajúci z brala, ktorý akoby vypĺňal úžľabinu. A pod ním ešte niečo krajšie! Nádherné priehľadné tyrkysové jazierko! Veru aj moja polovička si priznala, že výstup naozaj stál za to! Priznám sa, že presne táto masa ľadu patrila medzi top miesta, ktoré sme v Nórsku videli!

Naspäť sa už kráča veselšie, lebo cesta vedie dole kopcom:-). V kaviarni na parkovisku si tento krát namiesto teplej kávy dáme studený čaj. Inak neviem prečo, ale v Nórsku sa mi zdá byť oveľa teplejšie ako pri rovnej teplote u nás.

Ešte nás čaká posledných pár kilometrov do našej cieľovej zastávky Forde. Po otvorení dvier na hotelovej izbe zostaneme ohromení! Pridelili nám obrovskú suitu s jedálňou, obývačkou, priestrannou oddelenou spálňou, balkónom a naozaj veľkou kúpeľňou! Ideálne miesto na oddych pred posledným dňom!