vyhlad na trentino

Molveno v regióne Tridentsko: zo zoznamu želaní do skutočnosti

Toľko som sa napočúvala o Dolomitoch a regióne Tridentsko (po taliansky Trentino), že sa prepracovali až na môj cestovateľský zoznam želaní. Zostávalo mi už len nájsť ten správny predĺžený víkend (ideálne jarný) a dokonalú lokalitu. Veď ako sa hovorí: Lepšie je raz vidieť ako stokrát počuť. Cieľová destinácia musela tentokrát spĺňať kombináciu niekoľkých náročných kritérií: krásna okolitá príroda, možnosť výletov bez presúvania autom a ubytovanie v tradičnom horskom hoteli s wellness centrom. Výber padol na dedinku Molveno v nadmorskej výške 864 metrov v „talianskej“ časť regiónu Trentino Alto Adige. Má čestné miesto: týči sa nad jazerom Molveno na pozadí Západných Dolomitov (Dolomiti di Brenta).

Po 6-hodinovej ceste nás pri príchode víta neuveriteľne milý majiteľ hotela a izba zariadená v štýle modernej chaty. Rozvoniava borovicovým drevom a má balkón, z ktorého sa neviem vynadívať na jazero. Výber za 100 bodov!😊

Výhľad z balkóna… Nie je na nahodenie, že?

1. deň: Molveno – hory

Prvý deň sa ďaleko nechystáme. Veď ani nemusíme. Skoro ráno vyrážame pešo k stanici kabínovej lanovky „La Panoramica“ vzdialenej asi 300 metrov od hotela, ktorou sa vyvezieme na náhornú plošinu Pradel. Okrem horskej chaty ponúka zaujímavé možnosti pre malých aj veľkých, ako napríklad náučný lesný chodník Sciury a lanový park Forest Park, na ktorom sa dá parádne vyblázniť (v prevádzke od júna do septembra).

Výhľad na jazero z lanovky. Už viem, prečo sa volá Panoramatica…

Z plošiny Pradel sme mali v pláne kratší peší výlet na horskú chatu Rifugio Croz dell’Altissimo (2 hodiny 45 minút), ale pri vstupe na chodník 340 sme našli závory a odkaz od starostu o jeho uzávere.

Nezostávalo nám veľmi na výber a tak sme pokračovali smerom nahor sedačkovou lanovkou Pradel – Palon di Tovre. Francesca premohla pri ceste nahor zdravá športová závisť voči všetkým, ktorí si na sedačku naložili aj zjazdový bicykel. Dole vedú parádne downhill trasy od najjednoduchšej až po profi.

Veverička Sciury kraľuje detskému náučnému parku.

Náhorná plošina Palon di Tovre je v pravom zmysle slova balkónom s výhľadom na Dolomity. Z romantického kochania na okolité vrchy nás vyrušil len hrmot, ktorý signalizoval pád lavíny.

Hory a turistické chodníky nám veľmi nepriali, tak sme sa rozhodli pre zmenu plánu a využiť zvyšok dňa inak. Z Palon de Tovre sme po Pradel zišli lanovkou a potom pohodlnou cestou cez les pešo naspäť do Molvena za asi hodinku.

Bol čas obeda a nemohla som si nechať ujsť nejakú tú miestnu dobrotu:-)

Tagliatelle s údenou šunkou speck a cuketami
Čo by to bola za návšteva Tridentska bez štrúdle?

Molveno – jazero

Po tradičnom obede v centre Molvena sme si ako dezert nechali okruh okolo jazera. V požičovni pri stanici lanovky sme si našli elektrických tátošov, ktoré nám urýchlia a zjednodušia cestu. Trasa okolo jazera Molveno určená pre chodcov aj bicykle s dĺžkou takmer 12 km má jednoduchšie aj náročnejšie úseky s koreňmi stromov, kameňmi aj stúpaniami. Pre mňa to bola prvá jazda na elektrickom horskom bicykli, ale ohromne zábavná!

Radosť bicyklovať s takouto panorámou:-)

Cestou sme sa zastavili, kde sa nám páčilo. Na krásnych plážach, pri zvyškoch rímskeho mosta, na miestach, kde sme stretli väčšie skupinky chodcov. Jazero milujú plavci, windsurfisti, kanoisti ale aj tí, ktorí hľadajú dokonalý relax. Mňa ani po dvoch hodinách neomrzel výhľad na nádherné krištáľové vody jazera Molveno, ktoré bolo 7-krát vyhlásené za najčistejšie jazero v Taliansku.

2. deň: mestá Arco a Trident (Trento)

Druhý deň nás čakalo niekoľko stretnutí. Najskôr sme sa zastavili v mestečku Arco na rýchly aperitív a obed.

Po obede sme prešli okolo jazera Garda a pokračovali sme do mesta Trident (Trento). Tam nás už čakali miestni kamoši, ktorí nám v rámci prechádzky poukazovali hlavné atrakcie: hrad Buonconsiglio z 13. storočia, ktorý bol sídlom biskupa, Dóm sv. Vigília, námestie s fontánou orla (ktorý je mimochodom symbolom mesta a keď sa poobzeráte okolo uvidíte ho na freskách aj sochách) a trhové námestie, na ktorom sa v zime konajú vianočné trhy. Trošku ma mrzelo, že sme už nestihli Múzeum vedy a prírodovedné múzeum MUSE, o ktorom všetci rozprávali😊.

Hrad Buonconsiglio
Za múrami hradu sa ukrýva takáto krásna záhrada.

3. deň: Spormaggiore

V deň odchodu som počas mojej bežnej „inšpekcie“ z balkóna zistila, že počasie dnes dlhým výletom priať nebude, ale ani domov sa mi veru ponáhľať nechcelo. Narýchlo som v propagačných materiáloch načítala zaujímavé miesta v okolí a našla som medzi nimi zvierací park v dedinke Spormaggiore, ktorý sme mali po ceste. Pristavili sme sa pri každom veľkom výbehu a hľadali sme jeho obyvateľov: rysa, výra skalného, líšku, divú mačku, srncov či vydry. Najkrajšie bolo stretnutie s vlkmi. Najskôr sme videli len jedného samotára, keď sa však k oploteniu priblížila dvojica so psom, z bezpečnej vzdialenosti nás pozorovala celá svorka. No a hlavnou hviezdou bol hnedý medveď, ktorý si pokojne spal v objatí konárov.

Výhľad na údolie Val di Non

Na obed sme sa zastavili v mestečku Mezzolombardo obklopenom z každej strany vinicami (priznám sa, že toľko viníc nakope som po prvé nikdy nevidela a po druhé nikdy nečakala zrovna v Trentine😊).

Keď mi nabudúce bude niekto ospevovať Trentino, už budem vedieť prečo. A keď sa naskytne príležitosť alebo cesta niekde v okolí, návštevu ďalšieho kúta tohto nádherného kraja už určite nebudem odkladať!

Praktické informácie:

Ubytovanie: hotel Panorama ***S (s raňajkami a možnosťou večere)

Lanovka (premáva počas jarných sviatkov a letnej sezóny):

kabínová Molveno – Pradel

sedačková Pradel – Palon di Tovre

Trentino Card:  pri ubytovaní dostanete kód, po stiahnutí aplikácie Mio Trentino získate zľavy na rôzne atrakcie a niekde je vstup úplne zadarmo