norsko vyhlad

Deň 2: štart: Bergen, cieľ: vodopády (220 km)

Dnes máme v pláne trasu Bergen – Ulvik s dĺžkou 220 km, na ktorej sú hlavnými bodmi programu vodopády. Skoro ráno nahádžeme veci do kufra, odhlásime sa z hotela v centre, zaplatíme za parkovanie približne 30 EUR za noc (čo bolo asi doteraz naše najdrahšie parkovanie v živote) a vyrážame z Bergenu – „vstupnej brány k fjordom“ do skutočnej nórskej prírody.

Po niekoľkých kilometroch sa pred nami otvára nádherná scenéria, ktorá sa s mestom nedá ani porovnať.

Prvý vodopád – Steinsdalfossen

Našou prvou plánovanou zastávkou sú vodopády Steinsdalsfossen v dedinke Steine, ktoré patria medzi najnavštevovanejšie v Nórsku. Pred výstupom vidíme obchodík, v ktorom predávajú kávu Illy a neodoláme. Kúsok Talianska (a výborného) v Nórsku. Tomu sa jednoducho odolať nedá:-).

Nasadáme naspäť do auta a pokračujeme v ceste. Dedinky, hory, dedinky, hory. Zrazu sa pred nami objaví prvý fjord – Hardangerfjorden. Ani netuším koľko krát sa zastavíme na odstavných ostrovčekoch a fotíme!

vodopád
Cestou natrafíme aj na vodopád Bratte. Menej známy, ale rovnako pekný

Druhý vodopád – Voringfossen

Druhou plánovanou zastávkou na ceste sú vodopády Voringfossen. Tie sú trošku vyššie (182 metrov), ale oveľa oveľa známejšie, o čom svedčí neporovnateľne väčší počet turistov. Na plošine nad vodopádom dokonca postavili v roku 1880 hotel. Materiál museli do takejto výšky vyniesť na koňoch. Bol tam len úzky chodník a 1 500 schodov. Vodopády boli atrakciou už pre anglických turistov prichádzajúcich na výletných lodiach koncom 19. storočia, asi preto taký záujem aj dnes.

vodopád, údolie
Údolie za vodopádom

Naša trasa pokračuje cez úzku panoramatickú cestu ponad fjordy a je naozaj nádherná! Aj počasie nám praje, takže odbočíme na malé parkovisko s lavičkami… Ideálne miesto na obed!

A už keď sme tu, tak moja zvedavosť ma nepustí a musím oliznúť vodu! Fjord je vlastne morský záliv a voda je tým pádom slaná, však? Zostala som ale sklamaná, lebo voda bola sladká! Miestni mi však vysvetlili, že slanosť vody vo fjordoch závisí od množstva riek, s ktorými sa premiešava a tiež od množstva dažďa v posledných dňoch.

Malá dedinka – veľký objav

Večer dorazíme do dedinky Ulvik s asi 1 000 obyvateľmi. Prejdeme na aperitív na hotelovú pláž a vidím, že vo fjorde sa kúpu deti. No, nedalo mi a musela som vyskúšať teplotu… Ja som sa odvážila namočiť len špičku:-)

Na večeru sme nemali na výber, len sa v rámci bufetu pustiť do vojny o lososa s japonskými turistami v hotelovej reštaurácii. A poviem vám, že bitka stála za to. Losos má v Nórsku úplne inú farbu a hlavne chuť! Navyše, miestni šéfkuchári ho vedia pripraviť na nespočetné množstvo spôsobov, takže ho zvládnete na raňajky, obed aj večeru. Vyskúšali sme aj ostatné morské dobroty a ovocie z okolitej oblasti, ktorá je považovaná za Záhradu Nórska.

Po večeri sa vyberieme aspoň na krátku prechádzku. Nikde ani živej duše:-) O prítomnosti ľudí svedčia len otvorené garáže, vybrané bicykle a autá Tesla v nabíjačkách.

Do postele sa nám ide ťažko, pretože aj napriek tomu, že je takmer 23:00, stále sa nezotmelo. Letný deň je v týchto zemepisných šírkach naozaj dlhý! Našťastie padáme únavou. Zajtra budeme musieť k autu pridať aj loď a časový harmonogram, ale o tom nabudúce:-)

For English speaking visitors please see my Instagram Profile /// Se parli italiano le foto e alcune avventure sono disponibili su: https://www.instagram.com/gabriela.gurova84/